fbpx

O Kancelarii Klisz i Wspólnicy

obsługa prawna kancelaria adwokacka we wrocławiu

Naszą Kancelarię tworzy zespół osób wierzący we wspólne wartości takie jak profesjonalizm, staranność i jakość w obsłudze klienta.

Naszą misją jest to, żeby na zawsze pozostać prawnikiem z ludzką twarzą. Uważamy, że nie wystarczy mówić tylko do rzeczy, bo trzeba też mówić do ludzi.

Żargon prawniczy zostawiamy dla sędziów i prokuratorów, a naszym Klientom naprawdę wyjaśniamy jak działa prawo

Kancelaria Klisz i Wspólnicy

Kancelaria Adwokacka we Wrocławiu

ul. Joachima Lelewela 23/7,
53-505 Wrocław
tel. 71 740 50 00

Kancelaria Adwokacka w Poznaniu

ul. Bóżnicza 1/14,
61-001 Poznań
tel. 71 740 50 00

Kancelaria Adwokacka w Katowicach

ul. Sobieskiego 27/30, 40-082 Katowice
tel. 71 740 50 00

Kancelaria Adwokacka w Gdańsku

ul. Czopowa 14/20, 80-882 Gdańsk
tel. 71 740 50 00

tel. 71 740 50 00

tel. kom. 695 560 425

Zapraszamy na Kanał YouTube!
Prawo spadkowe dla Każdego

adwokat prawo spadkowe wrocław

Zapisz się na nasz Newsletter!

Darmowy poradnik dla Pracodawców

 

Poznaj nas w social mediach

Najnowsze posty

Nasze blogi:

Polub nas:

Rękojmia za wady

Blog Kancelarii Klisz i Wspólnicy
rękojmia za wady

Zastanawiasz się co to jest rękojmia za wady? Nie wiesz, jakie roszczenia przysługują tobie z tytułu rękojmi? Szukasz informacji na temat sposobów korzystania z rękojmi. A może nie wiesz, po jakim czasie uprawnienia te wygasają? W artykule znajdziesz wiadomości na temat tego:

  • czym jest rękojmia za wady,
  • co to jest wada fizyczna i wada prawna,
  • jakie są roszczenia nabywcy względem sprzedającego,
  • po jakim czasie rękojmia wygasa,
  • jakie są zasady odpowiedzialności z tytułu rękojmi pomiędzy przedsiębiorcami.

 

Co to jest rękojmia za wady?

 

Rękojmia powstaje przez sam fakt nabycia rzeczy albo zamówienia jej wykonania w ramach umowy o dzieło, umowy dostawy. Bądź umowy o roboty budowlane. Do powstania odpowiedzialności z tytułu rękojmi nie jest potrzeba żadna dodatkowa umowa. Wynika ona bowiem wprost z przepisów prawa. Rękojmia to zatem forma ustawowej odpowiedzialności sprzedawcy i wykonawcy za przekazany nabywcy towar.

Co ważne, w przypadku, gdy nabywcą jest konsument, nie jest możliwe wyłączenie ani ograniczenie odpowiedzialności rękojmianej sprzedawcy. Możliwość taka istnieje natomiast w przypadku umowy pomiędzy przedsiębiorcami.

Na gruncie polskiego prawa cywilnego istnieją dwa rodzaje rękojmi: za wady fizyczne rzeczy oraz za je wady prawne. Wadą fizyczną rzeczy jest wada zmniejszająca jej wartość lub użyteczność. Także sytuacje, gdy rzecz nie ma właściwości, o których istnieniu zapewnił sprzedawca oraz gdy rzecz wydano w stanie niezupełnym. Z wadą prawną mamy do czynienia, gdy rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej.

Kim jest konsument?

Opisane poniżej zasady odpowiedzialności sprzedawcy znajdują zastosowanie do tzw. umów jednostronnie profesjonalnych. Są to umowy, w których po jednej stronie występuje przedsiębiorca, a po drugiej konsument. Kim jest konsument? To osoba fizyczna, która zawiera umowę poza swoją działalnością gospodarczą lub zawodową (np. w ramach wolnych zawodów). Oczywiście konsumentem jest także osoba, która nie prowadzi takiej działalności. Konsumentem jest zatem osoba fizyczna:

  • nie będąca przedsiębiorcą,
  • będąca przedsiębiorcą ale zawierająca umowę poza jej zakresem, np. przedsiębiorca kupuje artykuły gospodarstwa domowego na prywatne potrzeby swojej rodziny.

Można spytać, czy przedsiębiorca jednoosobowy, który nabywa towary „na firmę”, zawsze wyłączony jest z ochrony konsumenckiej? Okazuje się, że nie. Mianowicie, opisane poniżej zasady stosuje się także do osoby fizycznej:

  • zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą,
  • jednakże gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Przedsiębiorca jednoosobowy będzie zatem traktowany jak konsument przy zawieraniu umów nieposiadających dla niego charakteru zawodowego, których nie zawiera w ramach dokonywanych codziennie czynności wynikających z przedmiotu działalności gospodarczej, który wskazał w CEIDG, bądź brak profesjonalnego charakteru tych czynności może wykazać w inny sposób.

Wada fizyczna

Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1)     nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia (np. lodówka nie chłodzi);

2)     nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór (np. wodoodporne panele uległy zniszczeniu po lekkim zalaniu);

3)     nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia (np. znaną sprzedawcy intencją kupującego było nabycie gresu na zewnętrzny taras, a produkt ten nie był mrozoodporny);

4)     została kupującemu wydana w stanie niezupełnym (np. komputer wydano bez kabla pozwalającego na jego ładowanie).

Zwróć uwagę, że rzecz sprzedana będzie miała wadę także w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia. Jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność. Albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

Jeżeli kupującym jest konsument, na równi z zapewnieniem sprzedawcy traktuje się publiczne zapewnienia producenta lub jego przedstawiciela, osoby, która wprowadza rzecz do obrotu w zakresie swojej działalności gospodarczej. Także osoby, która przez umieszczenie na rzeczy sprzedanej swojej nazwy, znaku towarowego lub innego oznaczenia odróżniającego przedstawia się jako producent. Na przykład zapewnienie zamieszczone w reklamie lub ogłoszeniu.

Wada prawna – rękojmia za wady

Wada prawna zaś to odpowiedzialność sprzedawcy względem kupującego w sytuacji, gdy rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej (np. sprzedano mieszkanie obciążone prawem nieujawnionym w księdze wieczystej), a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu (np. rzecz została zajęta przez komornika). W razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa (wada prawna).

 

Terminy do skorzystania z rękojmi

 

Nowe, ustawowe terminy rękojmi za wady fizyczne rzeczy są następujące:

  • rzeczy ruchome – dwa lata od wydania,
  • nieruchomości – pięć lat od wydania,
  • rzeczy używane – okres rękojmi może zostać skrócony, z tym że względem konsumentów nie może być krótszy niż jeden rok.

Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku od wykrycia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, termin przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem ww. terminów rękojmi (2 lub 5 lat).

Jednakże, przy sprzedaży między przedsiębiorcami kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi,. Jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu. Zasady tej nie stosuje się, gdy sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.

 

Tożsame zasady stosuje się do rękojmi za wady prawne z tym, że okres rękojmi wynosi w tym przypadku jeden rok.

 

Roszczenia nabywcy – rękojmia za wady

 

Kupujący, który korzysta z rękojmi za wady rzeczy może:

  • odstąpić od umowy sprzedaży,
  • żądać obniżenia ceny,
  • żądać dostarczenia zamiast rzeczy wadliwych takiej samej ilości rzeczy wolnych od wad oraz naprawienia szkody wynikłej z opóźnienia. Jeżeli przedmiotem sprzedaży są rzeczy oznaczone tylko co do gatunku (czyli rzeczy niezindywidualizowane),
  • a także żądać usunięcia wady, wyznaczając w tym celu sprzedawcy odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu od umowy odstąpi. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz określona co do tożsamości, a sprzedawcą jest wytwórca tej rzeczy.

Jeżeli kupujący żądał wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady. Termin do odstąpienia od umowy lub złożenia oświadczenia o obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady.

W razie dochodzenia przed sądem uprawnienia z rękojmi za wady termin do wykonania innych uprawnień, przysługujących kupującemu z tego tytułu, ulega zawieszeniu. Do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. To samo dotyczy postępowania mediacyjnego. Przy czym termin do wykonania innych uprawnień, przysługujących kupującemu, zaczyna biec od dnia odmowy przez sąd zatwierdzenia ugody zawartej przed mediatorem lub bezskutecznego zakończenia mediacji.

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy ma ten skutek, że umowa uważana jest za niezawartą (nieistniejącą). Dlatego też skutkiem odstąpienia jest konieczność rozliczenia się stron w ten sposób, że nabywca zwraca sprzedawcy towar, a ten ostatni wszelkie otrzymane od niego świadczenia.

Dodatkowo, kupujący może żądać od swojego kontrahenta odszkodowania z tytułu szkody poniesionej wskutek istnienia wady. Chyba że szkoda jest następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. W ostatnim wypadku kupujący może żądać tylko naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady. Szczególnie może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów. W takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów.

Obniżenie ceny

Nabywca rzeczy wadliwej może ją zachować na własność oraz jednocześnie zgłosić do sprzedawcy roszczenie o obniżenie ceny. Powinno ono uwzględniać różnicę pomiędzy wartością rzeczy wolnej od wad oraz tej, którą aktualnie posiada nabywca.

            Niezależnie od powyższego, kupujący może dochodzić odszkodowania od sprzedawcy na takich samych zasadach, jak przy odstąpieniu od umowy.

Naprawa albo wymiana – rękojmia za wady

Skorzystanie z tych roszczeń zależne jest przede wszystkim od rodzaju rzeczy. W przypadku przedmiotów zindywidualizowanych możliwe jest żądanie ich naprawy. Natomiast, jeśli kupiona została rzecz oznaczona tylko co do gatunku, możliwe jest wystąpienie z roszczeniem o jej wymianę.

Jaka jest odpowiedzialność za wady zatajone?

Jeżeli sprzedawca wadę ukrył lub zataił:

  • nieskuteczne są postanowienia umowy dotyczące wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności. Pamiętaj, że nie obowiązują one nigdy w przypadku umów zawieranych z konsumentami.
  • utrata uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy nie następuje mimo niezachowania terminów do zbadania rzeczy przez kupującego i do zawiadomienia sprzedawcy o wadach,
  • upływ okresu rękojmi nie wyłącza wykonania uprawnień przez kupującego.

Za podstępne zatajenie uważa się w szczególności umyślne ukrycie wady. A także takie umyślne działanie sprzedawcy, które ma na celu utrudnienie wykrycia wady przez kupującego. Będzie to zatem np. zamaskowanie wadliwości. A co najmniej sytuacja, w której sprzedawca, wiedząc o istnieniu wady, nie poinformował o niej kupującego.

Rękojmia za wady między przedsiębiorcami

 

Do podstawowych różnic w zasadach odpowiedzialności za wady rzeczy odnoszących się do przedsiębiorców, względem analogicznych zasad dotyczących konsumentów należą:

  • możliwość pełnego wyłączenia rękojmi w umowie stron,
  • inny termin do zgłoszenia wady przez przedsiębiorcę.

 

Między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu. W przeciwnym razie rękojmia wygasa. Przedsiębiorca nie może zatem liczyć ani na chroniące go domniemania prawne, ani późniejsze zgłoszenie wady.

Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy jednakże wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego. Uprawnień z tytułu rękojmi za wady prawne rzeczy można dochodzić w ciągu roku od chwili, kiedy kupujący dowiedział się o istnieniu wady. Po upływie tego terminu uprawnienia te, co do zasady wygasają. Ponadto po upływie powyższych terminów kupujący może podnieść zarzut z tytułu rękojmi, o ile przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie.

Co oznacza „sprawdzenie rzeczy w czasie właściwym”?

Przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie. A w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później – jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu.

W stosunkach obustronnie profesjonalnych (gdy obie strony umowy są przedsiębiorcami). A także w razie gdy kupującym jest profesjonalista, utrata uprawnień z tytułu rękojmi grozi w razie:

  • braku należytego – co do czasu i sposobu – zbadania rzeczy;
  • braku niezwłocznego zawiadomienia sprzedawcy o wadzie zarówno w przypadku, gdy ujawniono ją w toku odbioru jakościowego. Jak i w przypadku, gdy wyszła ona na jaw dopiero później.

Sposób powiadomienia jest dowolny, także ustny, choć oczywiście do celów dowodowych wskazane jest nadanie mu postaci pisemnej. Pismo, pisemne potwierdzenie zgłoszenia telefonicznego, protokół zgłoszenia itp.

Od zasady, że terminowość stwierdza się z uwzględnieniem chwili dojścia informacji do adresata, wprowadzono wyjątek odpowiadający doświadczeniom praktyki. Jeżeli zawiadomienie przesłano listem poleconym, to przy ocenie terminowości liczy się data nadania (a nie otrzymania) tego listu.

Przeczytaj także:

Umowy zawierane z konsumentem poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość

Pozdrawiam

radca prawny Michal Koralewski

radca prawny Michal Koralewski

Mam na dzieję, że mój artykuł wyjaśnił Ci kilka rzeczy. Jeśli tak, to kliknij „Lubię to” lub polub stronę naszej Kancelarii na facebooku (Facebook adwokat Wrocław).

Jeśli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:
tel. 695 560 425    email: i.klisz@adwokat-wroclaw.biz.pl

SKORZYSTAJ Z POMOCY ADWOKATA BEZ WYCHODZENIA Z DOMU

Potrzebujesz pomocy w swojej sprawie?
Skontaktuj się z nami:
 
Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych
Klisz i Wspólnicy
 
Wrocław – Katowice – Poznań – Gdańsk
 
tel. 71 740 50 00
tel. kom. 695 560 425
 

Zapraszamy na Kanał YouTube - Prawnik dla pracodawcy

Inni czytali również:

upadłość przedsiębiorcy - darmowy poradnik

Z e-booka dowiesz się kto może ogłosić upadłość oraz czym się różni upadłość od likwidacji i restrukturyzacji. Poza tym w e-booku znajdziesz wzór wniosku oraz wszystkie niezbędne informacje dotyczące ogłoszenia upadłości. 

Wpisz maila, abyśmy mogli udostępnić Ci e-booka.